söndag 5 januari 2014

3 jan - Blomkåls- och kikärtsgryta

Hej igen! Nu är det 2014. Löftet för i år är att äta mer vegetarisk mat. Dels för hälsan och miljön, dels för att det är så himla gott!!! Fick, helt otippat, en kokbok av maken - en vegetarisk kokbok. Är redan i full gång.
Först ut är Blomkåls- och kikärtsgryta med ris.

Dela blomkålshuvudet (800g) i buketter och koka i lättsaltat vatten tills det mjuknar lite, max 5 min. Häll av vattnet men låt ligga kvar i kastrull.
Hetta upp 2 msk olja i stekpanna. Lägg i 2 hackade lökar, 4 hackade vitlöksklyftor, 1 tsk riven ingefära och fräs i 10 min. Tillsätt kryddor: 2 tsk mald koriander, 2 tsk spiskummin, nypa chiliflakes/lite sambal oelek, 2 stjärnanis, salt och peppar. Fräs 5 min. Sätt på ris (vi valde råris).
Tillsätt 1 burk tomatkross och 1 burk kokta kikärtor. Sen blomkålen. Häll i 1-2 dl vatten, bara så det täcker och koka upp. Sjud 5-10 min tills blomkålen känns mjuk. På slutet rör du ner 1-2 tsk Garam masala och krydda med salt och peppar efter smak. Egentligen ska det vara färsk koriander i, men det skippade vi.
Supergott och ännu godare dagen efter!

2 kommentarer:

  1. Kul att du börjat igen :)
    Vi ska också äta mer vegetariskt har vi tänkt! Vi satt på kryssningen nu idag och funderade ut kul matidéer för året. Vilmers förslag är tisdag är grisdag :)

    SvaraRadera
  2. Hi hi. Tar gärna del av er grisdag så kan du få veg recept av mig. :-D

    SvaraRadera