måndag 8 oktober 2012

Torsdag 4 okt - Köttfärspiroger

Skoj att göra tillsammans med barnen! 16 st. Blir middag + utflyktspiroger att ha i frysen ;).

Deg: 50g jäst, 50g smör, 5 dl mjölk, 1½ tsk salt, 1 tsk socker, ca 13 dl mjöl. Blanda jäst med fingervarm vätska. Tillsätt salt och socker. Sist mjöl. Jäs 30 min. Under tiden gör du fyllningen.

Fyllning: Fräs 400g köttfärs i 1 msk olja i 3 min. Tillsätt 1 finhackad gul lök, 2 pressade vitlöksklyftor, 2 grovrivna morötter och kryddor (t ex chilipeppar, paprikapulver, spiskummin, 1 tsk salt). Blanda ner 2 msk tomatpuré och 1 dl vatten. Puttra på låg värme i ca 10 min. Låt svalna innan röran läggs på pirogerna.

Ugn 225 grader.
Dela degen i 16 delar. Kavla varje del till en rundel. Lägg ca 3 msk fyllning på ena halvan. Vik över och tryck ihop med en gaffel. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med uppvispat ägg.
Grädda mitt i ugnen i 15 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar