torsdag 18 oktober 2012

Torsdag 18 okt - Bondomelett (veg) och hembakt bröd

Bondomelett är ju egentligen ett sätt att göra av med rester. Men det finns ju nåt standardrecept. Här är min variant för dagen: 

* Kall, kokt potatis
* Tomat
* Fetaost
* Svarta oliver
* Ruccola
* 5 ägg + 1 dl grädde.

Skär allt i lagom bitar och lägg i en smord ugnsform. Häll över äggstanning. I ugn 25 min på 175 grader. 

Det goda brödet fick jag igår på mammaträff. Och när det dessutom sägs att det är lättbakat - då måste jag prova! Och det var verkligen det. 
Havre rutor:
50 g jäst (jag tog torrjäst, då blandar du den i mjölet bara)
5dl varmt vatten för jästen.
1/2 tsk salt
2msk olja
2msk sirap (valfri sort)
3,5 dl havregryn
6,5 dl vetemjöl +3 dl extra.

Lös upp jästen i ljummet vatten, tillsätt alla ingredienser utom extra mjölet och rör ihop till en deg, tillsätt sedan det extra mjölet lite i taget tills degen släpper från kanterna.
Låt jäsa i 30 min. Kavla ut i oljad långpanna och låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk. Grädda ca 15 min på 250 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar